Posmo Versus Modo
Şiir konuşur diyerek başlayan Karagöz 10, Zeynep Cansu Başeren, Yavuz Altınışık, Vural Kaya, Emre Öztürk, Ali Emre, Bülent Keçeli, Evren Kuçlu, Aziz Mahmut Öncel, Cem Kurtuluş, Atakan Yavuz, Hakan Şarkdemir, Yiğit Kocaman, Osman Taha Çelik, Musab Kırca, Serkan Işın ve Osman Özbahçe’nin şiirleriyle açılıyor.
Posmo Versus Modo başlıklı Karagöz 10’da modernizmle postmodernizm arasındaki ilişki, gerilim üzerinden Türk şiiri yakın okumaya tâbi tutuluyor. Hakan Şarkdemir, okuru, şiirin moderne giden yolunda yanından bir türlü eksik edemediği üç hayaleti ile konuşturuyor: Akıl, ritm ve imge. Günümüz şiirini tartmaya yetmeyen bu üç ölçünün birbirlerini dışlamadan çalışabildiği yeni bir yapı, heteropoetika önerisinde bulunuyor.
Postmodernizmin, sanıldığı gibi İkinci Dünya Savaşı sonrası değil, çok daha erken bir Avrupa Kültürü Krizi olduğuna dikkatimizi çeken Murat Üstübal, bugün postmodern kurama çıkma yapılan noktaları tekrar gözden geçiriyor. Postmodernin, alttan alta yarattığı tedirginliğin olgunlaşmasıyla ortaya çıkardığı ikilemleri izleyen Üstübal, bu tartışmaların odağına günümüz şiirini yerleştiriyor.
"Modernizmin Açığında: Taşkın Şiir”de Hayriye Ünal, postmodernin ortaya çıkardığı krizlerin ötesinde yeni imkânların izini sürüyor ve sebepleri ne olursa olsun, postmodernizmin edebiyata getirdiği açıklık, yenilik ve geriye bakış yöntemlerinin şiirimize de sirayet edeceğini iddia ediyor. “Postmodernizm, Dil Oyunları, Şiir”de İdris Ekinci, postmodernizmi modernin eleştirisi olarak okurken, kafa karışıklığını giderecek güçlü eleştirmenin ve şairin varlığına, İkinci Yeni deneyimi üzerinden cevap arıyor. Yavuz Altınışık, postmodern evrenin doğum sancılarına tanıklık etmiş sayabileceğimiz Ece Ayhan'ın tersliklerine yakından bakıyor.
Enes Özel, "Postmodernizm ve modernizm arasındaki kaynaşma ve sürekliliği bastırma ve görmezden gelme eğilimi, aslında bu eğilime sahip olanları postmodernden çok, modern yapmaktadır" diyerek, postmoderni üreten şartların modern ile olan arasındaki ilişkisinin 20. yüzyılda aldığı biçimsiz yapıyı gözler önüne seriyor. “Yanlış Anlatı Kurbanları”nda Serkan Işın, modernin iz düşümlerini, "muassırlaşma"nın filizlenmeye başladığı Cumhuriyet ve onun söyleminde tuttuğu yerin kayganlığını işaret ederek, resmî olarak modern şiirimizin tarihini kuran anlatıyı kurcalıyor. Enderunlu Vâsıf'ı eksene alan Işın, modern zamanlarda yaşamış Vâsıf'ın Garip'ten önce neden garip durduğunu, kabul edilmediğini soruyor.
Evren Kuçlu, bu sayının Ara Fasıl’ında Oğuz Karakaş’ın kitabı, Kahraman Üzerine Dersler’i inceliyor. Temaşa bölümünde Ümit Savaş Taşkesen, Berşan Durmuş ve Ahmet Fadıl’ın hikâyeleri, Elif Şandan ve Vural Kaya’nın hazırladığı Kıraathane’siyle Karagöz sizleri bekliyor.
Hu, hu… Beberuhi uyudun mu?
Dada çıkcakmış yahu duydun mu?